Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

tisdag, juni 26, 2007

Gudinnan Izabella


För att göra den här bilden har jag använt Adobe Photoshop Elements 4.0

Se längre ner för beskrivning















Så här gjorde jag:

Bilden:

  1. Först valde jag ut en bild på Izabella som jag klippte till den storlek jag tyckte passade bäst.
  2. Sedan valde jag Filter > Bläckskiss.
Ram 1: (enkelt gjort, den blir inte som min)
  1. Välj Effekter > Ramar > Valfri ram
  2. När du valt ram kan du göra några små ändringar. Klicka på f:et som finns i en cirkel bredvid lagret på lagerlistan. Där kan du ändra vissa inställningar. Prova dig fram!
Ram 2: (svårare att göra, den blir som min)
  1. För att göra ramen så valde jag Bild > Ändra storlek > Storlek på arbetsyta och ändrade till två cm extra på både bredden och höjden.
  2. Sen gjorde jag ett nytt lager som jag döpte till "ram".
  3. Efter det så markerade jag tillbaka till bakgrundslagret valde jag trollstaven och klickade på det nya området så att det blev en markeringsram runt själv bakrundsbilden.
  4. Sen valde jag det nya lagret ("ram") som jag fyllde med färgen jag valde till ramen.
  5. Nu valde jag Lagerstilar > Avfasningar > Enkel Relief
  6. Om man nu tittar i lagerlistan så ser man att bredvid lagret ram så finns det en cirkel med ett f. Klicka på f:et och ändra ljussättningsvinkeln, avfasningsstorleken avfasningsriktning och skuggavståndet tills du är nöjd. Själv har jag valt:
    Ljusvinkel: 140
    Skuggavstånd: 17 (px)
    Avfasningsstorlek: 10 (px)
    Avfasningsriktning: uppåt
Och sen var det klart! Fråga gärna om något är oklart :)

Inga kommentarer: