Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

tisdag, augusti 19, 2008

Blondinbella är för bildstöld

Så fattar jag det i alla fall i det hon skriver här.
Update: även här.

Och här kommer då mitt svar till henne som jag även skrivit i en kommentar.


Jag som fotograf måste faktiskt få försvara mig här.
Jag tycker inte alls att det är en löjlig lag på något sätt. Tänk annars personer som hyr fotografer för att fota dom och sen få de använda bilderna hur som helst! Hur ska jag, som fotograf, då få in pengar. För pengarna kommer ju inte bara från fotosessionen, utan även sen när säljer bilderna.

Däremot kan jag tycka att du skulle från Dagens Media om u fick använda bilden först om du länkar till dom. De flesta skulle vara väldigt positiva till att bli länkade från en sådan stor blogg. Men det är bildstöld att sno bilder från en annan sida, från google (som inte ens äger bilderna, utan bara visar upp dom i sökmotorn) eller från vad som helst. Det är olagligt att visa upp bilder på sin blogg/hemsida/whatever om man inte har tillstånd från fotografen. Och som fotograf tycker jag att det är en jävligt bra lag. Hade jag inte varit fotograf så skulle jag nog lackat lite då och då över att man inte kan använda den där "perfekta" bilden. Men å andra sidan så kan man ju alltid fråga först. Sen måste man ju respektera svaret också.


Ni får oftast låna bilder av mig, bara ni frågar först. Men det är nyceln i den här bildfrågetvisten, att fråga artigt.

Inga kommentarer: