Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

lördag, oktober 27, 2007

Ögonfärg

Originalfärg till vänster och "fejk"-färg till höger

klicka för större format

Att byta ögonfärg är nog något många vill, och färgade linser är dyrt. Men nu kan du i alla fall byta ögonfärg på bilderna.
För dom som inte vet så är jag blåögd egentligen, men lila eller gröna är något jag gärna vill ha. Så därför så har jag det, på bild.
Så här gör du:
Version 1 (enklaste och snabbaste)
  1. Välj en bild där man ser dina ögon ordentligt
  2. Markera med valfritt verktyg det du vill färga. Personligen så använder jag en rund markeringspensel som jag ställer in till exakt lika stor storlek som irisen. Sedan är det bara ett enkelt klick så har jag markerat hela irisen. Sedan så ställer jag penseln på pupillens storlek så att jag kan ta bort markeringen på den.
  3. Nu skapar jag ett nytt lager som jag fyller med färgen jag vill ha på mina ögon, i det här fallet lila.
  4. Sedan sänker jag opaciteten till ungefär 67%, det får man prova sig fram till

Och nu var det klart :D

Version 2 (som jag brukar använda)

  1. Se Steg 1 & 2 i version 2
  2. Nu väljer jag antingen Trollstaven eller Lassot
  3. Högerklickar i bilden och väljer "Lager via Kopiera". Nu kommer det att skapas ett nytt lager med bara irisen.
  4. Sen väljer jag Förbättra > Justera Färg > Färgvariationer
  5. Nu kommer det upp en ruta, prova att klicka i de olika färgrutorna för att komma fram till ett resultat som blir bra. Man kan även ställa in hur mycket färg den ska lägga på i taget.

Inga kommentarer: