Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

torsdag, april 17, 2008

24/7 redigering

Okej, jag inser att det lär ta tid att gå igenom den här högen - fyra klara, 708 kvar att gå igenom. Herregudars. Förresten, kanske lite småintressant med tanke påa tt jag skrev att jag inte förväxlar bilderna nu med nya numreringen (se föregående inlägg...). Så hur gör jag då för att inte förväxla redigeringarna med de nya?
Jo, till att börja med så sorterar jag in alla bilderna (från kameran) i mappar med denna namngivning (månadsnummer, 2 siffror) Tvåsiffrigt datum Månadsnamn. (Ex: "(04) 13 April") Sen när lägger jag alla bilder som jag överhuvudtaget rört i en ny mapp - "(04) 13 April fix" - och sen lägger jag till en bokstav och ev en siffra efter namnet:
Om bilden heter "DSC_9876" från början så blir det såhär:
sparat om till jpg (jag fotar i raw): DSC_9876
småfixat färgerna, inte så att det syns tydligt: DSC_9876
lagt till copyright: DSC_9876 c
svartvitt: DSC_9876 bw
sepia: DSC_9876 sepia
(fantasin tog slut här dåja...)
ändrat färgerna så det syns tydligt, lagt till, tagit bort etc...: : DSC_9876 fix

Och om jag nu gör detta på olika sätt med samma bild så blir det alltså "DSC_9876 fix 1" eller om jag gör både fix och c så blir det "DSC_9876 fix c".

Inga kommentarer: