Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

lördag, november 24, 2007

Skola

Detta ständigt återkommande inlägg i de flesta tonåringar liv. Men ja,
jag är faktiskt tacksam för att jag får gå i skola. Och jag tycker
faktiskt det är kul. Oftast åtminstone; men inte nu. Håller på med ett jävla ekvationssystem. Och ni, mina kära läsare (som jag vet ungefär minst 5 stycken) håller på med eller har gjort matte b. Nu ska ni få hjälpa mig.
Här kommer uppgiften:

Bestäm med en algebraisk metod skärningspunkten mellan de räta linjerna 2y – 3x + 1 = 0 och 3y – 4x + 9 = 0. Kontrollera ditt svar grafiskt.

Jag har lyckats lösa den algebraiskt till (-15 , -23) men miniräknaren (som jag inte är säker på att jag behärskar) får det till (-48 , -70). Och när jag ska rita upp det (som jag inte heller vet hur man gör) på papper så får jag inte dom till att korsa varandra i den punkten. Snälla snälla, någon som kan åtminstone rita upp det här i ett ekvationssystem som kan hjälpa mig?





Här är en bild som jag tog i tisdags, på vattenfallet när jag var ute och gick. Eller rättare sagt när jag gick till vattenfallet enbart för att ta kort på det. Jag har insett att jag har massa bw (black-&-white) sommarbilder, men knappt några vinter eller vårbilder. Så därför fick denna bilden (som var nästan bw) bli helt bw. Jag vet att den är smått oskarp, men den är fin ändå!

Blogged with Flock

Inga kommentarer: