Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

måndag, december 24, 2007

Att resa genom tid och rum

Följande är en text som jag skickade in till svenskan på uppgiften: "Tidskriften Resemagasinet uppmanar sina läsare att skriva om resor som man har gjort eller vill göra. Du blir intresserad - och skriver en text! Skriv en kort - max 400 ord - berättelse på temat resor. Tänk på att inleda intresseväckande, ha en tydlig röd tråd samt avsluta på ett tjusigt sätt. Ha även textbindningsprinciper i åtanke. Finns det utrymme för repliker? Använd detta! Rubrik: Valfri."

Kan man verkligen det? Finns det möjlighet till att göra det? Att resa till andra änden av jordklotet går såklart bra, men reser man genom tiden då?

Jag vill åka till Nya Zeeland, ett land med en natur så vacker och till synes oförstörd. De flesta har sett Sagan om Ringen-trilogin och då har de fått se en del av Nya Zeelands skönhet på film. Och så oerhört slagfärdigt vacker som den är på film, hur är den då inte i verkligheten? En del är visserligen filmtricks men ändå, man kan inte skapa en så vacker miljö ur bara fantasin.

Som naturfotograf så letar jag alltid efter nya vyer, trots att jag aldrig lyckas göra dom rättvisa på kort. Jag föredrar att fotografera de små detaljerna, att fokusera på något speciellt. Men hur gör man då när man står och ser ut över ett sagolikt land som har alla små detaljer som gör det speciellt? Jag vet inte, men jag vet att jag skulle vilja stå inför den utmaningen. Utsikten som man ser från ”Caradhras’ pass” den första av de tre filmerna är magnefik. Säkert datorgjord. Men som jag skrev innan, man kan inte skapa så vackra saker bara ur fantasin.

En dröm som jag bestämt mig för att den ska gå i uppfyllelse, att resa genom tid och rum. Att resa till andra sidan jordklotet och se ut över något så vackert och till synes oförstört som man gör i filmerna om Sagan om Ringen. Den ska gå i uppfyllelse, frågan är bara när.

Inga kommentarer: