Besök även min hemsida: synvinklar.se
Där finns priser för fotografering och portfolio med mina bästa bilder.

måndag, december 24, 2007

Brev till Bolibompa

Skickade in detta nyss, hoppas verkligen att dom tar till sig det.

Hej!

Jag vill framföra mina starkaste klagomål till Johans sätt att berätta om varför han gav Nina ett garnnystan i julklapp idag, strax efter jukalendern visades på Barnkanalen.
Han sa att Nina hade en katt som skulle få garnnystanet. Garn är oerhört farligt för katter. Passar man inte dom riktigt noga under tiden de leker med nystanet så kan de lyckas strypa sig själv och alla som har haft ett trassligt nystan vet att det inte bara är att få upp trasslet. Garnet är även väldigt svårsmält vilket kan ge katten enorma magproblem om den får i sig för mycket av garnet. Och för mycket är inga stora mängder utan det räcker med 15 minuters lek för att katten ska ha fått det i sig.

Jag tycker att Johan ska ta upp detta så fort som möjligt och framföra det på ett sådant sätt så att barnen förstår. När jag var liten så var Bolibompa ett självklart inslag på kvällen och Johan var en person som man såg upp till. Hade jag bara varit sex-sju år så hade jag säkerligen gett min katt ett garnnystan idag. Jag hade tjatat på mamma och pappa tills de hade farit och köpt ett till mig, så jag kunde slå in det och ge det till kissen.

Jag hoppas verkligen att ni tänker på detta i fortsättningen, att ni utlyser små varningar när ni gör liknande igen. Precis som man utlyser små varningar i alla andra program "Don't try this at home", "Var försiktig", "Ha alltid en vuxen som hjälper dig" och så vidare. Lika självklart är det för mig att Johan skulle sagt "Men jag ska även berätta för Nina att det är oerhört viktigt att hon håller upsikt över katten när den leker med nystanet för att...".

Hoppas att ni verkligen tar till er detta.

God jul
Minna Nilsson, 17 år och Bolibompa-älskare

Inga kommentarer: